پرسپولیس به مشهد منتقل می شود؟ نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد
سرخط خبرها

دلایل حذف احتمالی استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا| از انباشت بدهی‌ها تا ارسال‌نکردن مدارک!

  • کد خبر: ۹۳۳۳۴
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
دلایل حذف احتمالی استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا| از انباشت بدهی‌ها تا ارسال‌نکردن مدارک!
همه مشکلات سرخابی‌ها که حضور آن‌ها در آسیا را به خطر انداخته است را در این مطلب می توانید بخوانید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پرسپولیس و استقلال به‌دلیل مشکلات فراوان از‌سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا از مسابقات لیگ قهرمانان‌۲۰۲۲ کنار گذاشته شدند، اما مشکل اصلی در‌این‌بین چه بود؟ درحالی‌که فدراسیون فوتبال ایران چندی‌پیش مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس را به‌صورت مشروط صادر کرده بود، با اخباری که روز گذشته از ای‌اف‌سی‌رسید، فوتبال ایران به شوکی بزرگ فرو رفت.

بر اساس نامه ارسالی از‌سوی ای‌اف‌سی، ۳ باشگاه استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر موفق به رعایت الزامات و معیار‌های سطح A‌قوانین و مقررات مجوز حرفه‌ای این کنفدراسیون نشدند. از‌همین‌روای‌اف‌سی خواهان ابطال مجوز‌های حرفه‌ای اعطا‌شده به این ۳ باشگاه ایرانی و پس‌گیری سهمیه این تیم‌ها و ارسال پرونده به کمیته انضباطی ای‌اف‌سی برای اتخاذ تصمیم شده است.

به‌طور‌کلى فرایند دریافت مجوز حرفه‌اى مربوط به چند هفته و ماه‌هاى اخیر نبوده و اقدامات لازم مى‌بایست از اواخر سال گذشته در این مسیر آغاز مى‌شد، چرا‌که مسائل مالیاتى، زیان‌انباشته، مالکیت مشترک یا حتى حسابرسى و ارائه صورت‌هاى مالى، مواردی نیست که در یک مقطع کوتاه قابل حل باشد. در ایراد‌هایی که ای‌اف‌سی از ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس گرفته است، مسائل اساسی دیده می‌شود. به غیر از موضوع مالکیت مشترک و بدهی‌های سنگین مالیاتی که پیش‌از‌این یکی از مشکلات مهم مشترک استقلال و پرسپولیس برای دریافت صدور مجوز حرفه‌ای عنوان می‌شد، ای‌اف‌سی در روند بررسی مدارک این باشگاه‌ها به نکاتی برخورده که درخورتوجه و البته تعجب‌آور است.

در روند صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه پرسپولیس، ایراد‌های مبتدیانه‌ای از‌جمله ارسال اشتباه مدارک، ارائه‌نکردن ترجمه‌هاى مورد‌تأیید و ارسال مجدد مدارک سال هاى گذشته گرفته شده است. صورت‌های مالی و بحث سود‌و‌زیان و تراز نامه‌های مالی یکی دیگر از ایراد‌های AFC به پرسپولیس و استقلال بوده است. اوج اتفاقی که در ردِ مدارک باشگاه پرسپولیس رخ داده، «عدم پرداخت بدهى‌هاى قطعى» است؛ اتفاقی که ممکن است تبعات و تنبیهاتى براى کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌اى ایران و فدراسیون فوتبال به‌همراه داشته باشد.

باشگاه‌هاى داراى بدهى قطعى شرایط لازم براى اخذ مجوز حرفه‌اى را ندارند و با توجه به اینکه مهلت ثبت مدارک ۱۰‌مهرماه‌۱۴۰۰ بود، پرسپولیس تا این تاریخ اقدام به پرداخت بدهى‌هاى قطعى خودش در پرونده گابریل کالدرون و دستیاراتش نکرده، اما کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌اى ایران صلاحیت این باشگاه را با وجود داشتن بدهى قطعى تأیید کرده است و حالا این مسئله مى‌تواند براى فدراسیون فوتبال نیز گران تمام شود. در‌واقع می‌توان پرداخت‌نکردن بدهی کالدرون آرژانتینی را رمز حذف این تیم از آسیا دانست. تفاوت وضعیت باشگاه استقلال در بخش بدهى‌ها در این است که مواردى همچون پرونده استراماچونى، دیاباته و... هنوز در وضعیت رسیدگى قرار دارند و در این مرحله بدهى قطعى به‌شمار نمى‌روند و استقلال در این بخش مشکلى نداشته است.

با‌این‌حال در روند صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال، نیز مشکل عدم ارائه برخى مدارک مثل رقیب دیده می‌شود. وجود نواقصى در صورت‌های مالی و گزارش حسابرسی که مى‌بایست در خردادماه سال‌۱۴۰۰ آماده مى‌شد، یکى از مشکلات موجود در مدارک استقلال است. مدیرعامل فعلى این باشگاه فعالیت خودش را از ۳‌مهر آغاز کرده و امکان ثبت مدارک فقط تا ۱۰‌مهر وجود داشته، اما مدارک مالیاتى و حسابرسى این باشگاه پیش‌از‌این آماده نشده بود.

همه نواقص و مشکلات ۲ باشگاه به‌نوعى در سال‌هاى گذشته نیز وجود داشته، اما چشم‌پوشى در قبال بدهى قطعى از نگاه ای‌اف‌سی حساسیت‌برانگیز توصیف شده و دردسر بى‌سابقه‌اى را براى پرسپولیس و استقلال رقم زده است. هر ۲ باشگاه با بدهى مالیاتى معوقه مواجه هستند که از ۲ دهه گذشته تاکنون تعیین‌تکلیف نشده، هر‌چند گفته مى‌شود مشکل استقلال در این بخش به‌تازگى حل شده، اما طبیعتا با گذشت ۳ ماه از مهلت AFC این موضوع هم مورد‌پذیرش قرار نخواهد گرفت. هر ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس از نظر ای‌اف‌سی ورشکسته تشخیص داده شده‌اند و مى‌بایست نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام مى‌کردند.

در‌این‌بین زیان‌انباشته پرسپولیس چند‌هزار‌برابر سرمایه ثبتى این باشگاه عنوان شده که در نوع خودش عجیب است. مالکیت سهام ۲ باشگاه از‌سوى وزارت ورزش از دیگر‌ایراد‌های اصلى وارد‌شده به پرسپولیس و استقلال است که بر‌این‌اساس هم امکان دریافت مجوز را پیدا نکردند. این در‌حالی است که ای‌اف‌سی به فدراسیون ایران تا روز دوشنبه فرصت داده است تا دفاعیات، مدارک و مستنداتشان را ارسال کنند، اما با عمق مشکلاتی که در استقلال و پرسپولیس وجود دارد، نمی‌توان حساب زیادی روی تغییر‌روند و بازگشت آن‌ها به لیگ قهرمانان باز کرد. در‌واقع باید گفت که این ۲ تیم شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ را از دست داده‌اند و فوتبال ایران با ۲ سهمیه (سپاهان و فولاد) در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->